Vybraná témata z české gramatiky aneb co v učebnicích nenajdete

Pro koho je metodický seminář určen

Tento specializovaný seminář je určen pro lektory a učitele češtiny jako cizího jazyka, kteří hledají inspiraci, nové metodické nástroje a praktické postupy, jak učit češtinu efektivně a srozumitelně, i bez nutnosti opírat se výhradně o učebnice. Zaměřujeme se na výuku studentů různých jazykových skupin – slovanských i neslovanských – a nabízíme funkční a dlouhodobě osvědčené metody výuky základních i pokročilejších gramatických jevů.

Kurz je ideální pro pedagogy, kteří hledají konkrétní metodické nástroje a praktické ukázky výuky a chtějí posunout svou výuku směrem k větší srozumitelnosti, efektivitě a interaktivitě.

Možnost financováni z Národního plánu obnovy.

Dotace až 82%.

Obsah kurzu

SEM-01 Komunikačně-drillová metoda základů české gramatiky

Lety osvědčená metoda, jak učit základní gramatické jevy bez učebnic, bez zprostředkovacího jazyka a komunikačně. Metoda kombinuje klasický gramatický drill s komunikačním přístupem a je aplikovatelná na různé jevy od základního procvičování rodů, slovesných časů a základních pádových struktur až ke složitějším případům, jako jsou imperativ, kondicionál nebo zájmenné skloňování. Metodu úspěšně používám na slovanské i neslovanské skupiny.

SEM-02 Typy reflexivity a obtíže s nimi

Obzvláště východoslovanské skupiny se při svém rychlém nástupu do české slovní zásoby standardně potýkají s „takovými těmi malými slovíčky“, mezi která patří i reflexivní zájmena (či morfémy) se a si. Jak tyto jevy vysvětlit a jaké typy reflexivity vlastně v češtině existují? Jaké problémy v porozumění může nesprávné užití reflexiv způsobit? A samozřejmě nezůstaneme jen u se a si.

SEM-03 Slovosled není jen druhá pozice

Český slovosled je nejen pro cizince plný překvapení. Zvednuté dva prsty na znamení druhé pozice jsou nejčastějším gestem každého zkušeného učitele češtiny jako cizího jazyka. Co všechno na druhou pozici patří a jak to studentům vysvětlit? Nezůstane však jen u pravidla druhé pozice, i aktuální členění dokáže leckdy potrápit, nemluvě pak o různých typech atributů.

SEM-03 Slovosled není jen druhá pozice

Český slovosled je nejen pro cizince plný překvapení. Zvednuté dva prsty na znamení druhé pozice jsou nejčastějším gestem každého zkušeného učitele češtiny jako cizího jazyka. Co všechno na druhou pozici patří a jak to studentům vysvětlit? Nezůstane však jen u pravidla druhé pozice, i aktuální členění dokáže leckdy potrápit, nemluvě pak o různých typech atributů.

SEM-04 Nebojte se diakritiky, aneb gramatická čárka

Diakritika je pro cizince napříč výchozími mateřskými jazyky noční můrou, obzvláště když jim všichni vykládají, že délku musí „prostě slyšet“. Je tomu skutečně tak? Domnívám se, že ve většině případů ne a že nejen háček, ale i čárku se lze do jisté míry naučit. Na jaké úrovni s diakritikou začínat? Jak ji srozumitelně vysvětlit? O tom všem bude tento seminář.

Forma výuky

online

Jak učíme

Vybraná témata z české gramatiky aneb co v učebnicích nenajdete

Délka kurzu: 4 semináře
Délka semináře: 90 minut

Vypsané kurzy

Kontaktujte nás